Новият основен собственик на Формула 1 е вече факт – американския медиен гигант Liberty Media притежава над една трета от световния шампионат и на практика установи контрол над него.
Ерата на Бърни Екълстоун е вече история и тези почти 40 години ще дадат изключително интересен материал на феновете и журналистите в изследването на това как Формула 1 се превърна от забавление на богаташи в огромен мултинационален бизнес, покриващ целия свят.
Но сезон 2017 започва след броени дни и почитателите на Формула 1 нямат търпение, за да видят промените, които ще донесе със себе си Liberty Media в близко бъдеще. Все пак, американците обещаха развитие на спорта, по-бляскави и интересни състезания и повече достъп за феновете.
Предлагаме ви идея за шест важни промени, които Liberty Media може да наложи в обозримо бъдеще и които определено ще направят Формула 1 по-интересен шампионат. Или по-скоро насочване към зоните, които имат нужда от сериозна промяна.
- Структурата за заплащане на тимовете
Liberty Media установи контрола си над Формула 1 в началото на миналата седмица, а малко след това дойде фалитът на Manor. Малкият британски тим ще бъде закрит, тъй като собственикът му Стивън Фицпатрик не може да го финансира, а 11-ото място в класирането не му осигурява част от наградния фонд във Формула 1. Manor и Sauber водеха оспорвана битка за 10-ото място при конструкторите, което е последното, даващо право на допълнително финансиране и накрая швейцарците спечелиха, благодарение на 9-ото място на Фелипе Наср в домашната му Гран при на Бразилия.
Ако промоутърът на Формула 1 въведе по-справедливо заплащане за отборите, това ще помогне на по-малките тимове, а явно Ferrari така и така ще загуби онези 100 милиона долара, които получава всяка година за историческия си принос към развитието на Формула 1. По-справедливото разпределение на парите е сравнително успешна рецепта в битката срещу постоянно растящите разходи.
- Не толкова строги правила за излъчване
Бърни Екълстоун установи тотален монопол върху тв отразяването на Формула 1 и цените на тв правата се покачват с всяка изминала година. Това едва ли ще се промени. Но във Формула 1 трябва да осъзнаят, че светът живее в дигитална ера, т.е тв договорите може да бъдат ограничени – както е във футбола – тв правата обхващат самия мач, но не и събития преди и след него, които са пак на стадиона. Тук има много пространство за маневри и договорки.
- Ясно решение за технологичното развитие на Формула 1
В света на моторните спортове гласовете, които искат по-екологични надпревари стават все повече. Но в последните 10 години Формула 1 сякаш е на кръстопът по отношение на технологичното си развитие. Обемът на моторите беше намален, броят на цилиндрите – също, хибридните системи настъпват, но Формула Е взе по-сериозен аванс в надбягването за по-екологични състезания. Това може да е първото важно решение на Рос Браун – посоката към по-екологични надпревари не се променя, залага се на развитието на хибридните технологии и/или на затягането на количеството гориво, което могат да използват колите. В същото време обаче може да се освободят правилата за обема на двигателите или конфигурациите им.
- Независима група, която да определя стратегията за развитието на Формула 1
В момента в тази зона цари организиран хаос, а решенията се прокарват трудно, най-малкото защото действат Стратегическата група, Комисията за Формула 1 и ФИА. Резултатът е все повече власт за автомобилните компании и почти никаква за независимите отбори.С идването на Рос Браун, то той може да поеме ролята на модератор и крайна инстанция за реализирането на бъдещи решения.
- Повече възможности за пилотите, които се борят за място във Формула 1
С оглед на растящите разходи във Формула 1, отборите, които имат по-малки приходи и съответно – по-малки бюджети, стават все по-зависими от пилотите, които водят със себе си спонсори, а талантът им остава все повече на заден план. Няма спор, че най-талантливите успяват да си пробият път напред – Люис Хамилтън и Макс Верстапен са доказателство за това. Но също така в последните пет години шампионът в сериите GP2 не получи възможност да се пробва във Формула 1 на следващия сезон. Автоматичната „промоция” на шампиона в GP2 във Формула 1 звучи примамливо, но ще се наложи трудно срещу програмите на големите отбори за развитието на млади пилоти.
- Промяна във формата на състезателните уикенди
Свободните тренировки в петък се приемат за даденост във Формула 1, но истината е, че те трудно привличат вниманието на феновете. От Pirelli усилено лобират за премахването им, но без успех. Ако петъчните сесии отпаднат, шансовете да гледаме неуточнени коли, повече грешки и други трудности нарастват, но пък състезанията може да станат по-интересни. Промяна във формата ще събуди феновете, дори и да не се стигне до радикалната идея в рамките на един уикенд да има две по-къси състезания, вместо едно дълго в неделя.