Италианските коли са сред най-вълнуващите на пазара на употребявани автомобили – както в положителен, но най-вече в отрицателен смисъл. За съжаление, това важи и за моделите на рали иконата на Lancia. Но също така има и изключения, които разказват интересни истории.
Като тази Lancia 037 – първият автомобил от моделната серия, произведена и дълго време била собственост на Abarth, която на 15 юни ще излезе на търг в Милано.
Няма евтини 037 – това е отдавна потвърдено. Специално за тази обаче специалистите прогнозират цена от поне 700 000 евро. Има и предвиждания за цена от 900 000 евро.
037 е наследник на друга рали легенда – Stratos. През 1980 година Lancia влага всичките си ресурси в създаването на 037, за да могат италианците да останат важна сила и по задаващите се правила на новата тогава група Б. В следващите години донякъде целта е изпълнена – с 037 се състезават звезди като Марку Ален, Атилио Бетега и Валтер Рьорл. С 037 Lancia печели световната титла при конструкторите през 1983-а, а моделът става последният автомобил със задно предаване, взел короната в първенството на планетата. Все пак до голяма степен 037 не успява да постигне заложените от Lancia цели заради появата на магията Quattro на Audi.
На търга в Милано излиза 037 с номер на шасито SE037-001 – първият прототип на модела, който е започнат от Dallara, а след това е довършен и развит от Abarth под прякото ръководство на Серджо Лимоне. След завършването на SE037-001 колата е подложена на изключително тежки тестове както на пътя, така и във въздушния тунел, а зад волана се редуват Марку Ален, Адартико Вудафиери и Джорджо Пианта.
През 1982-а автомобилът е с цветовете на Martini и е използван за опознаването на отсечките на рали „Акрополис”. По-късно автомобилът е продаден на Серджо Лимоне, който се заема с пълното му възстановяване и го връща напълно в оригиналния му вид. Това важи и за точните спецификации на 1995-кубиковия двигател с компресор.